Adaptacja Dziecka do Przedszkola

Adaptacja Dziecka do Przedszkola.

Moment przekroczenia przez dziecko progu przedszkola jest niewątpliwie ważnym  wydarzeniem w życiu całej rodziny, dlatego warto się do tego  odpowiednio przygotować.                       .

Przebieg procesu adaptacji zależy od ogólnego poziomu rozwoju psychoruchowego dziecka i ma charakter indywidualny.  Łagodny start w środowisko przedszkolne może m.in. zapewnić opanowanie umiejętności samoobsługowych. Poziom opanowania tych umiejętności ma  bowiem wpływ na poczucia bezpieczeństwa i niezależności dziecka.

Przedszkole oczekuje, iż dziecko 3-letnie powinno mieć opanowane następujące czynności samoobsługowe:

  • samodzielne jedzenie łyżką,
  • mycie rąk,
  • samodzielne korzystanie z toalety,
  • zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby,
  • rozpoznawanie swoich rzeczy,
  • czyszczenie nosa,
  • znajomość swojego imienia i nazwiska

Wyprawka przedszkolna.

Lista rzeczy, które należy przynieść pierwszego dnia do przedszkola

  • Kapcie na rzepy bądź wsuwane (podpisane)- nie należy przynosić kopci sznurowanych i klapek
  • Drugi komplet ubranek do przebrania (majteczki, rajstopki, skarpetki, spodenki i bluzeczka)- należy zanieść do sali w podpisanym woreczku
  • Piżamka i pościel dla dzieci, które leżakują (gr. I, II, III ) –  wszystko podpisane

Informacje dodatkowe:

  1. Ubranie dziecka powinno być dostosowane do pogody, najlepiej „na cebulkę" –

- ZIMĄ REKAWICZKI Z 1 PALCEM

- LATEM KONIECZNIE CZAPKA LUB KAPELUSZ OD SLONCA

  1. Strój musi umożliwiać nieskrępowaną aktywność fizyczną
  2. Biżuterię, ozdoby i inne drogocenne przedmioty najlepiej pozostawić w domu (ewentualne kolczyki niech będą delikatne, przy uchu)

Rady dla rodziców na pierwsze dni w Przedszkolu

  • stosuj w przedszkolu krótkie pożegnania – uśmiech – buziak – papa!
  • pamiętaj, że płacz dziecka przy rozstaniu jest czymś zupełnie naturalnym
  • jeśli dziecko przy pożegnaniu z mamą płacze, postarajcie się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata (rozstanie z nim jest często mniej bolesne),
  • nie okazuj dziecku własnych rozterek zostawiając je w przedszkolu, (przekazujesz im wtedy swoje lęki),
  • w pierwszych dniach staraj się  w miarę możliwości  skracać czas pobytu małego dziecka w przedszkolu  do 4-5 godzin (gdy dziecko już się przyzwyczai,  możesz go wydłużyć),
  • przygotuj dla dziecka wygodny strój do samodzielnego ubierania, który można pobrudzić,
  • nie wyręczaj dziecka nawet gdyby wykonywało określone czynności niezdarnie,
  • nie zmuszaj dziecka  do  tego, by zawsze od razu opowiadało o tym, co wydarzyło się w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres, poczekaj aż samo zacznie mówić,
  • nie pytaj dziecka, co i ile zjadło, ale w co i z kim się bawiło,
  • pozostaw w szatni dodatkowe ubrania, uprzedź dziecko, że gdy pobrudzi lub zmoczy ubranie, może przebrać się  w czyste- powiedz mu, że zawsze może poprosić Panią o pomoc.
  • jeśli dziecko zabrudzi ubranie nie miej do niego pretensji i staraj się  nie krytykować dziecka,
  • w rozmowach o przedszkolu staraj się podkreślać jego dobre strony, ale nie odbieraj dziecku prawa do własnej oceny życia przedszkolnego.  Dobrze jest pozwolić dziecku się wyżalić, wysłuchać jego relacji, podtrzymać je na duchu. Warto też rozpoznać trudne sytuacje i podkreślać, że podczas nieobecności mamy dziecko powinno szukać pomocy u swojej pani wychowawczyni
  • postaraj się nawiązać dobry kontakt i stała  współpracę z nauczycielkami danej grupy. Warto dowiadywać się o rożne sprawy dotyczące pobytu dziecka w przedszkolu.
  • pozostaw  aktualny numer telefonu- w przypadku jakichkolwiek problemów wychowawca szybko się z Tobą skontaktuje

Akceptacja przez dziecko nowej rzeczywistości przedszkolnej zależy w pewnej mierze od akceptacji i pozytywnego nastawienia rodziców. Jeśli rodzice akceptują wychowawców, ich metody pracy i samo przedszkole, to zwiększa się akceptacja nowej sytuacji przez dziecko.

Scroll Up Skip to content